artikkelit
highend:
Avantgarde Zero 1 -kaiuttimet
Julkaistu:
Hifimaailma 4/2014
Setin viilailu on mukavaa. Kaikki muu paitsi bittivirta syntyy itse kaiuttimessa. Zeron omistajalla
kuunteluun jää enemmän aikaa.
AVANTGARDEN Zero on hankala kaiutin ennakkoluuloiselle. Vaikea tapaus varsinkin
putki- ja vinyylimiehelle.
52. highend
Avantgarde Zero 1 -kaiuttimet
Teksti Mikael Nederström Kuvat Mauri Eronen
Laulava
lankku
Zero 1 on merkillinen kaiutin.
Sen sisällä on kaikki muu paitsi
signaalilähde, mikä tekee laitteiston
viilaamisesta turhaa. Etenkin kun se
soi nautittavasti. Ilmeisesti on, sillä Zero sisältää jo itsessään vahvistimen, da-muuntimen ja äänenvoimakkuuden säädön. Silti sitä
ympäröi vahva high end -henki. Genelec
tuo niiden vaikutuksen esille hyvin selkeästi.
Avantgarde Zero 1 on myös aktiivikaiutin, mutta
vielä pykälää ehdottomampi. Pitkin hampain totesin, että jos äänenlaatu
ratkaisee, niin Genelecin 8260 täyttää tarpeeni hienosti. Voiko tuollainen kaiutin olla edes
mahdollinen. Sisääntuleva signaali nimittäin digitoidaan aina, ja lisäksi se kulkee digitaalisen äänenvoimakkuudensäätimen kautta. Soitin vain diginä kiinni, ja antaa palaa.
Vaikea ensiaskel
Eroahdistus passiivikaiuttimista alkoi jo pikku hiljaa
helpottaa, sillä siirryin hetkeä ennen Zeron tuloa Geneleciin. Se sisältää niin fiksua tekniikkaa, että se periaatteessa tekee etupään merkityksettömäksi. Ja kaupan päälle ääni
on erinomaisen hyvä.
Myönnetään: yhtälö ei ollut minullekaan helppo.
Olen tottunut pelaamaan johdotuksella, cd-soittimilla
ja vahvistimilla, joilla kaikilla voi viritellä soundia mieleisekseen. Äänilähteillä, kaapeleilla, etuvahvistimella ja impedanssisovittimella on kaikilla oma osuutensa äänessä. Ellei muuten,
niin viimeistään vaihtelunhalun iskiessä.
Nyt huoneeseen astui kummajainen, joka on immuuni kaikille virityksille. Kun aluksi pääsi yli ajatuksesta, että kuuntelee
dsp-korjattua aktiivikaiutinta, yhteiselo alkoi toimia
erinomaisesti.
Ja on Genelecissäkin optioita monenlaiseen virittelyyn: käytän sen kanssa ulkoista, analogista esivahvistinta ja putkitoimista impedanssisovitinta. Siksi etupäällä on hyvin
vähän merkitystä äänenlaadun kannalta.
Zeroon saa optiona analogisen sisäänmenon, mutta
sen käyttämistä digitaalisella äänilähteillä on erittäin
vaikea perustella. Ylimääräisestä da-ad-muunnoksesta
ei varmasti ole mitään hyötyä.
Eikä yhtälö analogisella lähteellä ja esivahvistimella
ole sen helpompi
Tätä tukee se, että johtomääränkin saa pysymään hallinnassa. Valkoinen etulevy on sileä ja kaunis, mutta ei sisällä mitään osviittaa toiminnoista.
Toistuvalla ohjelmalähteen valinnan painelulla äänen saa kyllä kuuluviin, mutta voimakkuudensäätö on
jo aikamoista arvailua. Suotimien luvataan olevan täysin viiveettömiä,
joten kaiutin on teoriassa vaihelineaarinen.
Käytännössä suotimen prosessointi tuottaa pienen
viiveen signaaliin kokonaisuutena, minkä huomaa siitä, että musiikki soi vielä sekunnin murto-osan, vaikka levy on pysäytetty.
Suotimesta eteenpäin bitit muutetaan analogiseksi
musiikkisignaaliksi, jollaisena se saapuu päätevahvistimille. D-luokkalaisesta tehoa löytyy riittävät 400 wattia.
Paljon päivityspotentiaalia
Zeroon liittyy myös mielenkiintoinen tulevaisuuden
lupaus. Satunnaisella käyttäjällä on suuri mahdollisuus sekoittaa kaiuttimen asetukset perusteellisesti, jos ei tiedä mitä tekee.
Juuri jutun kirjoittamishetkellä Zeroon julkaistiin
Zero 1 Control -sovellus, jolla käyttäjä voi itse . vaikuttaa kaiuttimen oletusasetuksiin. Miksi vaivata päätään ylimääräisellä signaalinkäsittelyllä, jos lopputulos toimii?
Etupää työttömäksi
Zeron erikoisin puoli on siinä, että se tekee periaatteessa lähes koko etupään tarpeettomaksi. Periaatteessa loputtoman joustava fpga-prosessori tarjoaa myös huonekorjausmahdollisuuden.
Jos tällainen ominaisuus joskus implementoidaan, se
on tehtaan edustajan mukaan päivitettävissä myös
vanhempiin Zero-pareihin.
Tosin fgpa:n käyttömahdollisuudet ovat niin laajat,
että optio jätetään todennäköisesti vain maahantuojan käsiin. Zeron 66-bittisen
ratkaisun ansiosta äänenvoimakkuudensäätö ei vie liikaa tarkkuutta itse musiikkisignaalista.
Kahden koaksiaalioton lisäksi takaa löytyy usb, toslink, ja aes/ebu .Sisääntuleva signaali hyväksytään
24/192-pcm-muodossa lukuun ottamatta usb-ottoa,
jolle maksimi on 16/48. Arvioinneissa laitteiden laatu
on korvannut määrän. 50-wattisen version A-luokkaisuudesta ja takaisinkytkemättömyydestä ei ole tingitty. Zero-parin välissä tieto kulkee tavallisella verkkokaapelilla tai vaihtoehtoisesti langattomasti.
Yhdessä asiassa minimalismista voisi kuitenkin tinkiä. Kaiuttimelle ei kelpaa dsd-signaali natiivina.
Jakosuodin on kokonaan digitaalinen eikä siksi sisällä lainkaan passiivikomponentteja. Tehontarpeen
vuoksi tällä alueella ei olisi edes mielekästä käyttää
pienitehoista A-luokkaista. Burr & Brownin da-muuntimien näytteenottotaajuus on 352,8 kHz ja bittisyvyys 24.
Pääteasteet ovat kytkennältään samantyyppisiä
kuin Avantgarden erillislaitteinakin myytävät XA-vahvistimet. Äänentoiston lisäksi intohimona on
harrastukseen
liittyvä ihmistieteellinen tutkimus, jota
Mikael tekee myös
päivätyökseen.
53. Mukana on erilaisia asetusmahdollisuuksia esimerkiksi ottokohtaiselle äänenvoimakkuudelle, kanavatasapainolle ja master-kaiuttimen valinnalle.
Mainiota minimalismia
Zeron lähestymistapa on esteettisesti hyvin minimalistinen. Suotojen jyrkkyys on progressiivinen. tietyissä rajoissa . Kaiuttimen oman esivahvistimen käyttäminen ei
ole järisyttävän sujuvaa, sillä näyttö puuttuu kokonaan. Tosin virtalähde on Zerossa selvästi kevyempää mallia, mikä on
ymmärrettävää.
Bassoalueella on D-luokan vahvistin, joka hoitelee
taajuudet noin 150 hertsistä alaspäin. Pieni rivi voimakkuutta osoittavia ledejä
kaiuttimen etulevyssä, tai vaikka kaukosäätimessä, ei
silti tuhoaisi tyylipuhdasta vaikutelmaa.
kuka
Mikael
Nederström on
toiminut
äänentoistoalan
puoliammattilaisena vuodesta 1997.
Kirjoitusten uhreiksi
ovat Hifimaailman
lisäksi joutuneet
monet muutkin alan
lehdet. Pro-versio toimii myös vinyylisoittimen kanssa, sillä siitä löytyy yksi pari analogisia
xlr-ottoja.
Signaali viedään sisään esimerkiksi spdif-muodossa,
minkä jälkeen se prosessoidaan digitaalisessa fpgasuotimessa, jossa myös äänenvoimakkuus säädetään.
Perinteisen bittivaimentimen ongelma on resoluution
väheneminen pienillä asetuksilla. Kaiutin onneksi osaa laskea
aina voimakkuutta, kun otto vaihtuu, niin ei tule ikäviä yllätyksiä. Jakotaajuudella jyrkkyys on 6
dB, ja muilla taajuuksilla se nousee aina 100 desibeliin
asti. Nykyisin
kiinnostus kohdistuu ennen kaikkea
perinteiseen high
endiin. Zeroissa nimittäin kaikki kytkennät, virtaa lukuun ottamatta, tehdään vain toiseen
kaiuttimeen. highend
Silti, jos tässä harrastuksessa on jotain oppinut, se
on teoretisoinnin turhuus. Kunhan talosta löytyy kelvollinen digitaalilähde, kaiutin saa hoidetuksi kaiken muun
Varsinkin akustisen
kitaran näppäilyt, lyömäsoittimet ja lauluäänet toistuivat äärimmäisen realistisesti. Kaiuttimen saa mattamustana nyt testatun
mattavalkoisen lisäksi.
Helposti hyvää soundia
Maahantuoja Mitro toi kaiuttimet suoraan olohuoneeseen. Tämä oli vahva merkki
siitä, että jotain on tehty oikein.
Kokeilin vielä erikseen EAR:in putkitoimista etusta
setissä. Joiltain osin Duo oli parasta mitä talossa oli
käynyt, mutta sen setittäminen osoittautui äärimmäisen haasteelliseksi. Alemmalla keskialueella
tai jo keskibasson puolella on aavistus ylimääräistä
runsautta ja lämpöä, joka tukee miellyttävää kokonaisvaikutelmaa.
Zeron sointitasapaino ei siis ole aivan täydellisen
neutraali, mutta juuri sellainen, joka houkuttelee
kuuntelemaan musiikkia. Motivaatio tviikkailuun katosi saman tien.
Hauskempaa oli kaivaa yhä uusia levyjä hyllystä. Toisaalta se ei ole ihan yhtä häpeämättömän läheinen kuin isoissa staateissa. Käyttöönotto oli
helppoa.
Taannoin testattu Duo oli vielä kirkkaana mielessä, joten vertailu saman tehtaan isoveljeen oli mahdollista. Eikö jatkuva virittely
oheislaitteiden ja sijoittelun kanssa anna harrastukselle jotakin olennaista?
Ehkä antaa, mutta se on pois musiikin kuuntelusta.
Muutaman päivän jälkeen lattia oli täynnä levyjä, ei
suinkaan kaapeleita ja naarmuja, kuten yleensä on
huippukaiuttimia testatessa. Silti torvikaiuttimen perinteiset hyveet ovat kaikki mukana. highend
Avantgarde Zero 1 -kaiuttimet
jälkeen musiikki oli jo soimassa. Lisäksi staateista
se eroaa sikäli, että se piirtää artistit piirun verran
suurempina ja mehevämpinä.. Paikolleen asettelu tehtiin melko normaaliin
tyyliin, joskin kaiuttimet käännettiin osoittamaan
suoraan kuuntelupaikalle. Päinvastoin, kovempikin luukuttaminen onnistuu, ilman
että ääni menee räikeäksi. Olin jo henkisesti
valmistautunut kokeilemaan isoa valikoimaa erilaisia
viilauksia, mutta alkutahdeista lähtien tuntui, että
tämä on nyt tässä.
Balanssi oli kohdillaan, äänikuva avara ja läsnäoloakin riitti. Paljon puhuvaa on se, että kokeilin matkan varrella kaikenlaisia asioita, mutta muuten
kaiuttimen sijoittelu ja etupää pysyivät täsmälleen samana koko kuuntelujakson ajan.
Ensimmäisten päivien aikana mietin, haluanko edes
näin helppoa lähestymistapaa. Noin viisi minuuttia tämän
54
Kaikille levyille, kaikelle musiikille
Ensimmäinen vaikutelma Zeron äänestä oli yksinkertaisesti se, että se on tasapainossa. Ulkoisesti hopeakapula on selvästi
mietitty, karhennuksineen suorastaan funktionaalisen
kaunis. Ei ainakaan valmiiksi hyvillä levyillä.
Kuunteluhavainnot siis pätevät riippumatta siitä, minkälaisella signaalilla Zeroa ruokitaan.
Kaukosäädin käy hyvin käteen eikä kaipaa tarkkaa
osoittelua. Tästä joko pitää tai sitten ei.
Missään tapauksessa Zero ei tarjoa esitykseen takarivin paikkaa. Tämä riittää useimmille. Metallinen kalikka osaa lähteen valinnan,
voimakkuudensäädön ja virran katkaisun. Ja
kuunnella musiikkia.
Soinnillisesti Zero on hiukan kirkkaaseen kallellaan, mutta ei tippaakaan rasittavalla tavalla. Vanhoilla progelevyillä Hammond narisi juurevan muhevasti, Mellotron
vinkui sopivan eteerisesti.
Äänessä on aavistus samaa kuulijan naamalle tulevaa rapeaa keskialuetta kuin suurissa elektrostaateissa
tai isommissa torvissa. Zero olikin jo sitten täysin
toista maata.
Zero helppous selittyy osittain sähköisillä, osittain
akustisilla ansioilla. Äänestä tuli aavistuksen kirkkaampi, elävämpi
ja ilmavampi, mutta mitään olennaista parannusta se
ei siihen tuonut
Kaiutin oli parhaimmillaan
juuri silloin, kun sitä ajoi suoraan digitaalisella signaalilla. 3-tie, aktiivinen torvikaiutin
Elementit
-basso.............................................. Jossain mielessä sen voikin sanoa sijoittuvan näiden väliin. Analogiaotto 560 ?
Edustaja:........................................ Edes sijoittelun suhteen se ei ollut erityisen kriittinen. 25 mm
Jakotaajuus:................................. Siinä oli samaa pehmeyttä kuin
Genelecissä ja ripaus samaa läsnäoloa kuin Duossa.
Digipelko pois
MONI vinyyliharrastaja karsastaa digitaalisesti prosessoivia
kaiuttimia. Kokeilu Zerojen kanssa kuitenkin osoitti jälleen kerran, että
pelko oli turha.
Vinyyli kuulosti cd-signaalin rinnalla juuri niin rullaavalta,
ilmavalta ja pehmeältä kuin se on aina kuulostanut. Jos
soundi on kokonaisuutena hyvä, miksi miettiä asiaa enempää. 250 Hz, 2000 Hz
Liitin:................................................ Jotain osviittaa sai myös cd- ja vinyylisoittimen soundia
vertailemalla. Basso toimi hyvin käyttökelpoisena omassa huoneessani noin 30 hertsiin
saakka.
Ironista oli, että Zero oli tietyissä asioissa lähempänä vertailukaiuttimena toiminutta Geneleciä kuin isoveljeään Duoa. Tässä suhteessa se oli isoveljeään pykälää suurpiirteisempi. Tietenkään suoraa vertailukohtaa ei voi olla,
koska samaa kaiutinta ei voi kuunnella kokonaan analogisena.
Toisaalta, eikö kokonaisuus ole se, mikä ratkaisee. Silti Zero onnistuu kuulostamaan tarkalta.
Juuri siksi kaiuttimen viihdearvo on valtava.
Entä sitten itse toimintaperiaate. SPDIF, AES/EBU, USB, XLR, TosLink
55. Ääni ei ollut rasittavampi kuin analogisena, ainoastaan hivenen tarkempi, kuivakampi ja hallitumpi. tietyssä mielessä vähemmän tinkimätön. Lisäksi olin käyttänyt aikaisemmin Lyngdorfin mainiota huonekorjainta, joka toimii samalla periaatteella.
Kaikissa ratkaisuissa sisään menevä analoginen signaali
kulkee pakollisen ad-da-muunnosketjun läpi. www.soundfactor.fi
www.avantgarde-acoustic.de
Valmistajan ilmoittamat tekniset tiedot
Mitat (lxkxs):............................... 49 x 104 x 31,8 cm
Paino:............................................... Osa ilmiöstä liittyy todennäköisesti Zeron lievempään suuntaavuuteen, osa sointitasapainossa tehtyihin valintoihin.
Zero välitti huonompien äänitteiden huonouden,
muttei korostanut sitä millään tavalla. Onko tällaisessa
tunnottomuudessa harrastuksen kannalta järkeä?
Zeron tapauksessa on. Sen perusteella ylimääräinen signaalin digitointi ei pilaa hyvää vinyylisoundia, eikä saa sitä kuulostamaan cd:ltä.
Syy saattaa piillä Zeron ylinäytteistävissä ja resoluutioltaan
riittävissä muuntimissa, jolloin oikea vertailukohta analogiasignaalille olisi sacd- eikä cd-formaatti. Toisinaan tuntui, että rumpali olisi astunut suoraan olohuoneeseen. 300 mm
-keskialue............................... Jos levyhyllyssä on vähänkin heikkolaatuisempaa tavaraa, musiikin kuuntelu
onnistuu Zerolla paremmin. Hintakaan ei ole kohtuuton, kun miettii, kuinka paljon muuta rojua saa samalla poistettua
hyllystä.
highend
Keskelle miksattu laulaja pysyy vakaasti paikoillaan,
lyömäsoittimet soivat irtonaisesti, iskevästi ja tarvittaessa kaiuttimen ulkoreunojen ulkopuolella. 358407601247
Lisätietoja:.................................... 40 kg
Toimintaperiaate:..................... Siinä missä Duo meni aivan pohjaan villillä raivolla,
Zero soitti bassoa selkeästi pehmeämmin eikä ulottunut ihan kellariin saakka. Hintana on armottomimman realismin ja terävimmän iskun pehmeneminen, mutta vain kaikkein
parhaimmilla äänitteillä.
Jos pitäisi valita, ottaisin milloin tahansa Zeron
tarjoileman näkemyksen. Deep Purplen draivi välittyi helposti. Itselläni oli ennalta kokemusta Genelecin
8260-mallista, ja nyt kokeilin vinyylisoitinta myös Zerojen
kanssa. Bassovammainen Iron Maiden kuulosti huonolta, muttei rasittavalta. Mitro´s Sound Factor Oy
Puhelin:.......................................... Ja
näinhän sen teoriassa pitää ollakin.
Seuraavan kerran kun oma kaiutinvaihto tulee ajankohtaiseksi, Zero tulee olemaan mukana kokeiltavien
listan kärjessä. Sama juttu on Genelecin tai minkä tahansa riittävän fiksun ja modernin integroidun prosessorin kanssa. 9900-11900 ?/pari, varustelusta
riippuen. Duolla oli toisinaan arveluttavaa kuunnella vanhaa Iron Maidenia tai Metallicaa, vaan ei Zerolla. 125 mm
-diskantti................................ Digitaalisen aktiivikaiuttimen ei siis
tarvitse olla kirosana edes vanhan liiton analogiaharrastajalle.
info
Avantgarde Zero 1
Hinta:............................................... Kompromissi musiikille
Juuri musiikkia palvelevassa kompromississa kuuluu
Zeron henki, jos sitä vertaa isompiin torvikaiuttimiin.
Se on aavistuksen anteeksiantavampi, ilmavampi ja
suurpiirteisempi . Ruvelle miksattu särökitara tai laulaja soi rupisesti mutta ei riipivästi.
Duoon verrattuna bassopäässä oli eniten eroa. En voi sanoa kuulleeni ylimääräisten muunnoksen aiheuttamia heikennyksiä äänessä. Hyvillä levyillä oli jatkuvasti läsnä tietty
intiimi, herkkä ja välitön tunnelma, usein käsinkosketeltavan realistinen.
Realismi ei silti tarkoita sitä, että huonompia levyjä
pitäisi pelätä. Zeron idea on nimenomaan siinä, että se tekee kaikenlaisen etupään
säätämisen ja viilauksen turhaksi. Omia lempilevyjä ei tarvitse väistellä, vaikka niissä olisi vähän huonompi
soundi. Täytyy myöntää,
että aluksi ajatus aidon analogiasignaalin digitoimisesta hirvitti